Bij het importeren van een auto uit het buitenland is het belangrijk om rekening te houden met de belasting die je moet betalen in Nederland. Deze belasting, ook wel de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) genoemd, speelt een grote rol in het bepalen van de totale kosten van de geïmporteerde auto. Hoe de BPM wordt berekend en welke factoren van invloed zijn, kan een grote impact hebben op het uiteindelijke prijskaartje. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de BPM berekening werkt en wat handige tips zijn bij het importeren van een auto.
Wat is BPM en waarom betaal je het?
BPM is een belasting die wordt geheven op personenauto’s, motoren en bestelwagens wanneer ze voor het eerst in Nederland op kenteken worden gezet. Dit geldt ook voor auto’s die uit het buitenland worden geïmporteerd. Het idee achter de BPM is dat het gebruik van de weg, en de bijbehorende belasting voor het milieu, in de prijs van de auto wordt verwerkt. De hoogte van de BPM wordt voornamelijk bepaald door de CO2-uitstoot van de auto, de leeftijd van het voertuig en de netto catalogusprijs.
Berekening van de BPM
De BPM wordt berekend op basis van verschillende factoren, waarbij de uitstoot van het voertuig de belangrijkste is. Voor auto’s die na 2013 zijn geregistreerd, wordt de BPM volledig gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger het bedrag dat je moet betalen. Voor oudere auto’s wordt de BPM vaak berekend aan de hand van een percentage van de oorspronkelijke catalogusprijs.
Een andere belangrijke factor bij de berekening van de BPM is de leeftijd van de auto. Naarmate een auto ouder wordt, neemt de waarde af, en daarmee de BPM. Dit wordt bepaald aan de hand van een afschrijvingstabel die jaarlijks door de belastingdienst wordt vastgesteld. Hierdoor betaal je minder BPM voor een oudere auto dan voor een nieuwe.
Hoe kun je besparen op de BPM?
Er zijn verschillende manieren om de BPM te verlagen bij het importeren van een auto. Een van de meest voor de hand liggende methoden is het importeren van een auto die al enkele jaren oud is. Zoals eerder genoemd, neemt de BPM af naarmate een auto ouder is, wat kan resulteren in een aanzienlijke besparing. Daarnaast kan het voordelig zijn om een voertuig te importeren dat minder CO2 uitstoot, aangezien de BPM sterk afhankelijk is van deze uitstoot.
Ook het moment van importeren kan invloed hebben op de BPM. Het belastingstelsel rondom auto’s en BPM verandert regelmatig, dus het kan verstandig zijn om op de hoogte te blijven van aankomende wijzigingen in de wetgeving. Zo kan het soms lonen om een import enkele maanden uit te stellen of juist te vervroegen, afhankelijk van eventuele wijzigingen in de belastingtarieven.
Tip: Ontvang een GRATIS kostenoverzicht met BPM berekening
Schattingen en BPM calculator
Het is verstandig om vooraf een schatting te maken van de BPM kosten, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Dit kan met behulp van een BPM calculator. Door gegevens zoals de CO2-uitstoot, de leeftijd van het voertuig en de oorspronkelijke catalogusprijs in te vullen, krijg je een indicatie van de te betalen BPM. Hoewel deze schattingen vaak redelijk accuraat zijn, kunnen er kleine afwijkingen zijn wanneer de uiteindelijke aangifte wordt gedaan. Het is daarom aan te raden om de berekening zorgvuldig te controleren.
Het aanvragen van een BPM-aangifte
Na het importeren van de auto en het berekenen van de BPM, moet de aangifte worden ingediend bij de belastingdienst. Dit is een verplicht onderdeel van het proces en moet correct worden uitgevoerd om het voertuig op Nederlands kenteken te kunnen zetten. Zorg ervoor dat je de juiste documenten hebt, zoals de factuur van de aankoop, een correct ingevulde BPM-berekening en eventueel een taxatierapport, indien dit nodig is.
Voor auto’s ouder dan 12 maanden wordt soms een taxatierapport gebruikt om de dagwaarde vast te stellen, waarmee de BPM wordt berekend. Dit kan vooral voordelig zijn bij voertuigen die door bijvoorbeeld schade minder waard zijn dan de standaard afschrijvingstabel aangeeft.
Let op de bijkomende kosten
Hoewel de BPM een groot deel uitmaakt van de kosten bij het importeren van een auto, zijn er ook andere kostenposten om rekening mee te houden. Denk hierbij aan transportkosten, invoerrechten, en de kosten voor het Nederlandse kenteken. Het is belangrijk om al deze factoren mee te nemen bij het maken van een kostenberekening, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Tot slot
Het importeren van een auto kan aantrekkelijk zijn, vooral wanneer je een specifiek model zoekt dat in Nederland lastig te vinden is of tegen een lagere prijs wilt kopen. Het is echter belangrijk om goed voorbereid te zijn en alle kosten, inclusief de BPM, duidelijk in beeld te hebben. Door rekening te houden met de factoren die invloed hebben op de BPM en de juiste stappen te volgen bij het berekenen en aanvragen, kun je geld besparen en problemen vermijden.