Wereldwijd neemt het aantal automobilisten sterk toe. Auto’s zijn immers niet meer weg te denken uit het normale leven. Werknemers pakken het liefst de auto naar werk en het scheelt een hoop tijd en kracht als jij de boodschappen in de achterbak kunt gooien. Helaas leidt de toename van automobilisten ook tot een toename van gevaar op de weg.
Hoe meer personen er aanwezig zijn op de weg, hoe gevaarlijker de situatie wordt. De kans dat een persoon niet voldoende oplet is in een groep van zeshonderd immers groter dan in een groep van vijftig. Hoe kun je, ondanks de toename van het aantal automobilisten, de weg veiliger maken voor alle weggebruikers? Inmiddels lijkt de oplossing te zijn gevonden.
De achteruitrijcamera
Inderdaad. De achteruitrijcamera blijkt in praktijk grote invloed te hebben op de veiligheid in het verkeer. Nu zul je de achteruitrijcamera hopelijk niet in gebruik stellen op de snelweg, maar de speciale camera kan een hoop onnodige botsingen en aanrijdingen voorkomen.
Zodra een auto, voorzien van een achteruitrijcamera, zich naar achteren beweegt, zal de camera worden geactiveerd. De bestuurder zal op het beeldscherm de situatie achter het voertuig kunnen observeren. Zo zal de bestuurder het langstlopende echtpaar of het fietsende kindje op tijd opmerken, waardoor een aanrijding kan worden voorkomen.
Verplicht onderdeel
Sinds het begin van dit jaar, 2022, zullen alle auto’s die in Europa worden verkocht, voorzien zijn van extra veiligheidsvoorzieningen. Op die manier hopen de Europese Commissie, het Europees Parlement en de raad van ministers, die gezamenlijk akkoord hebben gegeven, de veiligheid op de weg te verbeteren.
De auto zal meer voorzieningen bevatten dan enkel de achteruitrijcamera. Denk hierbij ook aan een systeem dat waarschuwt wanneer de bestuurder zijn telefoon in gebruik neemt.
Dankzij deze ingevoerde maatregelen wordt verwacht dat het aantal verkeersdoden binnen Europa opmerkelijk zal dalen. Het jaarlijks aantal verkeersdoden ligt nu op 25.000 personen. Het aantal zwaargewonden ligt inmiddels op 140.000 personen. Doordat de Europese Commissie beweert dat ruim negentig procent van het aantal verkeersongelukken plaatsvindt door menselijke fouten, verwacht men dat dit aantal sterk zal terugdringen door de ingevoerde maatregelen.
Voorbeelden van voorzieningen In bovenstaande alinea’s kwamen al enkele veiligheidsmaatregelen naar voren. Verder streeft men naar een toevoeging van een intelligente snelheidsassistent, waardoor de bestuurder zich sneller en beter aan het snelheidslimiet zal houden. Ook een noodremsysteem, draadloze achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn enkele ideeën die hoogstwaarschijnlijk doorgevoerd zullen worden. Denk jij dat deze maatregelen invloed zullen hebben?