Ongeacht of je een nieuwe wagen koopt of een tweedehandsmodel, een wagen aankopen is duur. Gelukkig bestaat er ook een alternatief, namelijk het leasen van een wagen. Private leasing heeft zowel voor- als nadelen, maar het is zeker het overwegen waard. Het hele concept van private leasing wordt in dit artikel verder uitgelegd.
Wat houdt private lease juist in?
Het concept van private lease in België is hier nog maar een aantal jaar op de voorgrond aan het treden. Het idee erachter is echter erg simpel. Waar je normaal een auto aankoopt, huur je bij een private lease een wagen van een maatschappij. Je betaalt met andere woorden een maandelijkse huurprijs om de wagen te mogen gebruiken. In deze huurprijs zitten alle kosten inbegrepen, behalve de brandstof die je verbruikt.
Belangrijk om te weten is dat er heel wat voorwaarden aan een private lease zijn verbonden. Informeer je dus op voorhand goed over de regels rond private leasen en de kosten die erbij komen kijken. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Bekijk de duur van het contract en wat er allemaal in de huurprijs is inbegrepen. Wat in geval van schade of een ongeval? Welk bedrag moet je zelf betalen?
Wanneer is een private lease interessant?
Een auto huren via een private lease is niet voor iedereen even interessant. Vraag je je af of de voordelen voor jou meer doorwegen dan de nadelen? Een van de voordelen is dat je altijd een nieuwe wagen hebt. Wanneer je contract afloopt na een aantal jaar, kan je gewoon een nieuw contract aangaan met een nieuwe wagen. Daarnaast moet je je ook niet druk maken over de verkoop van je wagen. Zodra het contract stopt, breng je de auto gewoon terug naar de leasingmaatschappij die een eventuele verkoop verder afhandelt.
Een van de nadelen van private lease is dat je een contract afsluit van een aantal jaren. De meest gekozen lengte is vijf jaar. Dit wil zeggen dat je ook vijf jaar moet huren. Indien je na drie jaar bijvoorbeeld geen auto meer nodig hebt, pleeg je contractbreuk. Aan een contractbreuk zijn meestal ook kosten verbonden. Bovendien wordt er in het contract ook een vast aantal kilometer per jaar vastgelegd. In de meeste gevallen is dit een rond getal zoals tienduizend of twintigduizend kilometer. Wanneer je meer kilometer per jaar rijdt, moet je per extra gereden kilometer bijbetalen. Deze kosten kunnen erg oplopen naargelang het aantal extra kilometers.